Archyvinė tinklalapio versija Prezidento Valdo Adamkaus pirmosios kadencijos metu (1998 02 26–2003 02 25)

English version
Prezidento veikla
Metiniai pranešimai
Kalbos
Interviu
Pranešimai spaudai
Pareiškimai
Vizitai
Statistika
Apdovanojimai
Švietimo gairės
Respublikos prezidentas
Biografija
Alma Adamkienė
Laisvalaikis
Prezidento institucija
Istorija
Teisinė aplinka
Prezidentūros rūmai
Rūmų istorija
Virtuali ekskursija

Rita Grumadaitė "Įstatymų ydos skelia kibirkštis: V.Adamkus pareiškė abejonių dėl Seimo darbo kokybės", Lietuvos rytas

2000.07.20

Parlamento skubėjimas, pastarosiomis dienomis priimant įstatymą po įstatymo, kuriuose neišvengiama abejotinų nuostatų, įskėlė nepasitenkinimo kibirkštis tarp Seimo ir Prezidentūros.

Prezidento Valdo Adamkaus atstovas vakar į Seimą nuvežė šešis vetuotus įstatymus ir šešiolika įstatymų, dėl kurių šalies vadovas neprieštaravo ir pasirašė.

Išeinantys atostogų Seimo nariai priėmė dar 12 įstatymų ir paliko juos vertinti Prezidentui.

V.Adamkui ir jo patarėjams vėl teko raitotis rankoves. Prezidentūroje vakar nebuvo numatyta jokių oficialių susitikimų.

Vis dėlto Prezidentas rado keletą minučių laiko interviu "Lietuvos rytui".

* * *

- Prezidente, ar sugebėsite Konstitucijos nustatytu laiku - per dešimt dienų pakankamai atidžiai įvertinti pastarosiomis dienomis pateiktus pasirašyti pusšimtį įstatymų?

Jeigu tektų tik man vienam viską perskaityti ir įvertinti, žinoma, nepakaktų jėgų. Tačiau yra komanda. Vieni vertina teisiniu požiūriu, kiti - pagal įstatymo specifiką. Jie atkreipia dėmesį į problemas arba siūlo pasirašyti. Atsižvelgus į tai, tenka priimti politinį sprendimą.

Taigi manau, kad ir šį kartą mes suspėsime.

- Ar kada nors anksčiau turėjote tokį pluoštą dokumentų ant savo darbo stalo?

Praėjo beveik pusė man skirtos kadencijos laiko, tačiau pirmą kartą susikaupė tiek dokumentų. Iš didelio pluošto atrenkame pačius svarbiausius, kuriuos reikia įvertinti iš esmės, nes dažniausiai jie turi įtakos šimtams tūkstančių žmonių ar net visiems Lietuvos gyventojams.

Didelė tų įstatymų dalis - jau priimtų dokumentų pataisų pataisos. Lopas ant lopo. Kartais įstatymas keičia įstaigos pavadinimą, susidedantį iš trijų žodžių, į dviejų žodžių pavadinimą. Tam svarstyti negaištama daug laiko.

- Tačiau kai kuriems svarstymams išeikvojamas visas dešimties dienų terminas. Antai dekretai, vetuojantys šešių įstatymų paketą dėl Klaipėdos uosto, buvo parašyti paskutinę dieną ir gerokai po darbo valandų.

Prieš priimdamas galutinį sprendimą, sukviečiau politinių partijų atstovus, žmones, kurie parengė tuos įstatymus ir balsavo už juos.

Gerai, kad į pasitarimą atvyko ir Klaipėdos meras Eugenijus Gentvilas, pateikęs argumentų, kaip įstatymai nepritampa prie bendro uostamiesčio gyvenimo konteksto.

Įžvelgėme aiškų interesų konfliktą. Kitaip tariant, buvo palikta daug neatsakytų klausimų, dėl kurių ateityje galėtų kilti rimtų problemų.

Išgirdus skirtingas nuomones, buvo prieita prie išvados, kad įstatymų paketas yra vetuotinas.

- Kaip vertinate tokį Seimo darbštumą paskutiniais kadencijos mėnesiais?

Manau, tai atskleidžia Seimo įstatymų leidybos ydas. Galbūt nepajėgiama susitvarkyti, išdėstyti savo darbų eigą, todėl viską tenka daryti paskutinę minutę.

Tokių įstatymų kokybė kelia abejonių ne tik man, bet ir kitiems Lietuvos žmonėms.

- Jūsų ir Seimo nuomonės dėl įstatymų pastaruoju metu smarkiai skiriasi. Kaip įsivaizduojate tolesnį bendradarbiavimą?

Aš bendradarbiausiu, remdamasis vienu principu - jausdamas atsakomybę Lietuvos žmonėms ir valstybei. Tikiuosi, kad likusį laiką tokiu pačiu principu bendradarbiaus ir Seimo nariai.

Jeigu taip bus, didesnių problemų neturėtų iškilti.

- Seimas parodė savo jėgą, atmesdamas Prezidento veto naujai rinkimų tvarkai. Jeigu Seimas atmestų ir kitus galimus veto, ar inicijuosite įstatymų pataisas, kai susirinks naujos kadencijos parlamentas?

Tokios iniciatyvos turėtų imtis naujasis Seimas, jeigu matys, kad kai kurie įstatymai yra netobuli ar netarnauja valstybės interesams ir jos žmonėms. Jeigu naujasis parlamentas dėl tam tikrų priežasčių to nepadarys, bus pateikti mūsų pasiūlymai.

Beje, ir veto gali būti trejopo pobūdžio. Vienu atveju įstatymas atmetamas kaip netinkamas, kai, mūsų požiūriu, dokumentas antikonstitucinis arba yra kokių nors kitų priežasčių.

Kitu atveju vetuojama tik dalis įstatymo ir pateikiamos Prezidento pataisos.

Trečiasis variantas - rekomenduojama įstatymo galiojimą atidėti vėlesniam laikui, sudarant galimybę Vyriausybei arba Seimui padaryti reikiamas pataisas. Taip buvo pasielgta su įstatymų paketu dėl Klaipėdos uosto.

- Įstatymų projektus svarsto ir aprobuoja Vyriausybė. Seime dokumento laukia ilga aptarimų ir balsavimų procedūra, kol įstatymas patvirtinamas. Jūs imatės atsakomybės su patarėjais...

Kurių labai nedaug...

- ...paneigti jų darbą.

Atsakomybė yra didelė, bet yra ir tam tikrų saugiklių.

Mano veto - ne galutinis sprendimas. Tuo tik atkreipiamas kitų įstatymo leidėjų dėmesys, kad kyla abejonių.

Prezidentas negali priversti Seimo daugumos priimti jos nepalaikomo sprendimo ir neturi jokių diktatūrinių teisių primesti tik savo nuomonę.

- Balsavimą dėl naujo rinkimų įstatymo pralaimėjote dviejų balsų persvara. Ar nepadarėte taktinės klaidos iš ryto paskambinęs ir paprašęs konservatorių Vyriausybės narių paramos?

Aš nieko neprašiau. Kalbėdamasis su premjeru Andriumi Kubiliumi pareiškiau savo nuomonę, kad balsuojant perdėm partiniu ir su Vyriausybės programa nesusijusiu klausimu mano skirtiems ministrams būtų neetiška balsuoti prieš mane. Tačiau tai yra jų etikos, asmeninio nusistatymo dalykas. Jie laisvi daryti, ką nori.

- Panašiai kažkada pasielgė ir premjero Gedimino Vagnoriaus Vyriausybės nariai, kai jie balsavo prieš jūsų teikiamą valstybės kontrolieriaus Kęstučio Lapinsko kandidatūrą?

Ne, tada labai aiškiai prašiau paramos ir net gavau premjero G.Vagnoriaus pažadą, kad į tai bus atsižvelgta.

- Trečiadienį valandą kalbėjotės su Naujosios sąjungos lyderiu Artūru Paulausku. Ar tiesa, kad Seimui atmetus jūsų veto mėginote politiką įkalbėti per rinkimus visose vienmandatėse apygardose nekelti savo atstovų? Ar raginote tartis dėl keturių partijų bloko - Naujosios, Centro, Liberalų, Moderniųjų krikščionių demokratų sąjungų - vienybės?

(Juokiasi). Kategoriškai tvirtinu, kad jokio prašymo nebuvo. Buvome ne vieni. Kalbėjomės su šiandien vienos populiariausių partijų lyderiu apie būsimus Seimo rinkimus, kurie bus surengti pagal naują tvarką.

Kaip elgsis Naujoji sąjunga susidariusioje naujoje situacijoje, kaip jie rengsis rinkimams?

Jokiu būdu nieko neprašiau ir neprašysiu. Jau esu sakęs, kad rinkimų kampanijoje nedalyvauju ir nedalyvausiu. Nerėmiau ir neremsiu jokios partijos.

Galiu pareikšti savo simpatijas, kaip esu padaręs susikūrus naujai keturių partijų grupei. Iki šiol manau, kad tai geras žingsnis mūsų politikoje.

Taip pat matau, kad kitoje politinių partijų pusėje jungiasi LDDP, Socialdemokratų ir kitos partijos.

Tai sveikinu, nes žinau, kad žmonėms suteikiama nauja galimybė pasirinkti ne vieną partiją, o tam tikrą politinį sluoksnį, kurį sudaro panašias programas turinčios ir vienodai galvojančios partijos.

Paruošė Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija. Cituojant būtina nurodyti šaltinį.