Archyvinė tinklalapio versija Prezidento Valdo Adamkaus pirmosios kadencijos metu (1998 02 26–2003 02 25)

English version
Prezidento veikla
Metiniai pranešimai
Kalbos
Interviu
Pranešimai spaudai
Pareiškimai
Vizitai
Statistika
Apdovanojimai
Švietimo gairės
Respublikos prezidentas
Biografija
Alma Adamkienė
Laisvalaikis
Prezidento institucija
Istorija
Teisinė aplinka
Prezidentūros rūmai
Rūmų istorija
Virtuali ekskursija

Jurga Tvaskienė "Prezidentas neprisiima atsakomybės už valdančiąją koaliciją", Lietuvos žinios

2001.05.22

Prezidentas V.Adamkus: "Galima pasakyti, kad koalicija ne visai pateisino mano viltis".
Koalicija
- Ponas Prezidente, keturios politinės partijos beveik prieš metus atsiliepė į Jūsų viešą kvietimą Lietuvoje kurti Naują politiką. Ar šios politinės jėgos, kurioms pareiškėte pasitikėjimą, patvirtino Jūsų lūkesčius?
Naujosios politikos idėją pakoregavo rinkimai. Todėl pradinis sumanymas visiškai nepasitvirtino. Kalbant apie rezultatus, galiu atsakyti, kad iš dalies - taip.
Pati idėja neišsipildė, nes junginys neišėjo toks, kaip jau buvo planuota - kad Lietuvoje įsigalėtų dvi ar trys stiprios politinės partijos, kurios prisiimtų politinę atsakomybę dėl valstybės tvarkymo Seime.
- Kodėl, Jūsų manymu, tai neįvyko?
Kai kurios politinės partijos iškrito iš dabartinio Seimo ir tai pakeitė politinių jėgų balansą jame.
Atsakomybė
- Formuojant Naujosios politikos valdančiąją koaliciją pareiškėte, kad prisiimsite atsakomybę už jos veiklą. Ar šiuo metu galėtumėte patvirtinti šią atsakomybę?
Aš visai atsakau už Lietuvos valstybę tiek, kiek mane įpareigoja Konstitucija, atsakau ir Lietuvos žmonėms. Politinių koalicijų vykdoma veikla jokiu būdu negali nieko įpareigoti. Tai neprognozuojamas dalykas. Politinės partijos turi visišką nepriklausomybę įgyvendinti savo rinkimų pažadus, sprendimus. Nemanau, kad būtų galima bet kam primesti tokią atsakomybę.
- Tačiau Lietuvos žmonės Naujosios politikos koaliciją pirmiausia sieja su Jūsų vardu. Ar tai nereikalauja atsakomybės už jos veiklą?
Atsakyčiau taip pat - atsakyti reikia ne už politines partijas, bet Lietuvos žmonėms tiek, kiek man leidžia Konstitucija. Žinoma, galima interpretuoti įvairiai - už ką atsakau ar neatsakau. Manau, kad net moraliai negaliu prisiimti atsakomybės už vienos ar kitos politinės grupės darbus.
- Ar galima suprasti, kad valdančioji koalicija nevisiškai pateisino Jūsų pasitikėjimą?
Galima sakyti, kad koalicija ne visai pateisino mano viltis. Žodžio "pasitikėjimas" nevartočiau.
- Šiuo metu vis dažniau užsimenama apie galimą Naujosios sąjungos ir socialdemokratų koaliciją. Jei tai įvyktų, kurios politinės partijos galėtų tikėtis Jūsų paramos?
Remčiau visas politines partijas, kurios pajėgios iš pajėgių žmonių suformuoti Vyriausybę, kad ši turėtų paramą Seime.
- Tačiau dabartiniame Seime įtaką turi ne viena partija?
Manau, kad tokiu atveju teks pratęsti koalicinės Vyriausybės sudarymo praktiką ir daryti prielaidą, kad naujoji Vyriausybė, jeigu tokia būtų, būtų pajėgi dirbti.
Prezidentas Valdas Adamkus išskirtiniame interviu LŽ teigė, jog Naujosios politikos koalicija visiškai neatitinka pradinio šios idėjos varianto. Pasak šalies vadovo, jis negali prisiimti atsakomybės už "vienos ar kitos politinės grupės" darbus. "Visi politikai ir politinės jėgos privalo atsakyti už savo darbus, net Prezidentas", tvirtina V.Adamkus
Tačiau noriu pabrėžti - ir šiandien manau, kad dabartinė koalicinė Vyriausybė turi jai suteiktą mandatą, turi daug neatliktų darbų. Tikiuosi, jog ji šiuos darbus įveiks.
- Koaliciją sudarančios partijos užsimena, jog įvykus politinių jėgų persigrupavimui gali būti svarstoma net mažumos Vyriausybės sudarymo galimybė. Ar palaikytumėte tokią idėją?
Demokratinėje santvarkoje, nesvarbu, ar mažumos, ar daugumos Vyriausybė, jei ji turi įgaliojimus - prisiima ir atsakomybę. Tie, kurie turime pareigą prižiūrėti, sieksime, kad ji prisiimtą atsakomybę įgyvendintų.
Ministrai
- Jau keletą kartų jums teko skirti ministrais žmones, kurių kandidatūros kėlė tam tikrų abejonių.

Manau, kad sudarant šią Vyriausybę, išsakiau rimtų argumentų dėl ministrų skyrimo. Į kai kuriuos iš jų buvo atsižvelgta. Esu pasiryžęs tą patį daryti ir ateityje. Jeigu yra tam tikrų neaiškumų, stengsiuosi juos išsiaiškinti iš anksto, kad vėliau tai nesukeltų nereikalingos politinės krizės. Manau, kad ir patiems kandidatams bus daug sveikiau, jeigu jie nepateks į nereikalingas politines mėsmales.
- Vadinasi, sveikatos apsaugos ministro atžvilgiu Jums išsisklaidė visi neaiškumai?
Labai maloniai, gerai, išsamiai ir profesionaliai pasikalbėjome su kandidatu R.Dobrovolskiu. Jam išsakiau savo abejones, su kai kuriais abejojimais jis sutiko. Kandidatas žadėjo pasitikrinti pats, ar galimos abejonės turi pagrindo, ir jeigu jam atrodys, jog viskas yra švaru, teisinga, neiškils priekaištų pradėjus darbą, jis duos teigiamą atsakymą. Tokį patikinimą gavau.
Manau, kad problema buvo išspręsta ne dėl kokių nors partijų interesų ar pasistumdymų tarp partijų, o nustatant ministro kvalifikaciją ir tinkamumą eiti pareigas.
Rinkimai
- Ar ketinate dalyvauti prezidento rinkimuose?
Dabartiniai partijų pasistumdymai - per ankstyvos prezidento rinkimų kampanijos rezultatas. Prie to tikrai neprisidėsiu. Viskam yra savas laikas. Jam atėjus, manau, paaiškės visi kandidatai. Šiandien pradėti be reikalo šį klausimą kelti, nustumiant tikrai sunkius ir reikalingus klausimus, yra beveik nusikaltimas prieš mūsų visuomenę.
Dabar susidaro įspūdis, kad gyvename puikų gyvenimą: neturime jokių socialinių problemų, visi pensininkai laimingai gyvena gaudami didžiules pensijas, mokesčių problemos irgi neslegia, nes turime "geriausią" pasaulyje mokesčių sistemą. Tuo tarsi nereikia rūpintis nei Seime, nei kur kitur, todėl užsiimame politiniais žaidimais, užuot rimtai sutelkę jėgas bandydami išspręsti šiuos klausimus.
- Seimas praėjusį penktadienį atmetė net penkis Prezidento vetuotus įstatymus...
Manau, šis klausimas turėtų būti taikomas ne man, o Seimo atstovams ir visoms politinėms jėgos, kurios šį Seimo sprendimą organizavo.
Patarėjai
- Tačiau Seimo atstovai aiškina, jog atsirandanti įtampa tarp Prezidentūros ir parlamento kuriama padedant Prezidento patarėjams.
Tai taip pat girdžiu, ir tai man kelia šypseną. Tačiau visos institucijos - ar teisinės, ar valstybinės, net tas pats Seimas turi daug patarėjų. Būčiau labai laimingas, jeigu galėčiau kai kuriose srityse turėti daugiau žmonių, galinčių patarti.
Galiu pasakyti viena - patarėjai gali patarti tik iki tam tikros ribos. Galutinį sprendimą priima Prezidentas. Tik Prezidentas atsako ir už laimėjimus, ir už pralaimėjimus. Prisiimu šią atsakomybę ir atsakau už galutinius sprendimus. Bet kokios kalbos, kad patarėjai sau leidžia viena arba kita, yra savotiškas sąmoningas ar nesąmoningas žaidimas.
- Aktyviai dalyvaujate sprendžiant įvairius valstybinius klausimus. Gal daug kam būtų patogiau, kad labiau rūpintumėtės užsienio politika ir tuo apsiribotumėte?
Manau, kad taip. Bet tai jokiu būdu nesustabdo manęs. Negaliu, gavęs žmonių pasitikėjimą, ramiai sėdėti ir žiūrėti į kai kuriuos veiksmus ir įvykius, kurie, mano supratimu, nieko gero nei valstybei, nei Lietuvos žmonių gerovei neduoda. Negaliu būti apkaltintas, kad man nerūpi nei valstybė, nei Lietuvos žmonės.
Galiu nuoširdžiai pasakyti, kad labai išgyvenu matydamas, kas šiuo metu Lietuvoje darosi. Būčiau nesąžiningas, jei rožinėmis spalvomis žiūrėčiau į gyvenimą, kai žinau, kaip sunkiai verčiasi tam tikra Lietuvos gyventojų dalis.
Kol dirbsiu šiame poste, darysiu viską, kad žmonių padėtis palengvėtų. Man nesvarbu nei reitingai, nei populiarumas. Ten, kur galiu padėti, tai darysiu. Jeigu reikės vetuoti įstatymus, vetuosiu.
Jeigu mano veto bus atmesti, tegul būna atmesti, bet ir savo sąžinei, ir žmonėms galėsiu pasakyti, jog dariau tai, kas, mano supratimu, turėjo būti daroma.
- Užsiminėte apie galimus užkulisinius žaidimus. Kas, Jūsų nuomone, galėtų būti tuo suinteresuotas?
Priklauso nuo to, kur įžvelgsite šiuos žaidimus. Gali būti daug aktorių. Kas mane labiausiai gąsdina šiame žaidime - tai, kad dar turime daug nešvarių biznių, daug nesąžiningu darbu užsiimančių žmonių. Jau trejus metus girdžiu apie korupciją, kyšininkavimą, nepalaužiamą biurokratiją. Čia yra patys didžiausi ir turbūt nesąžiningiausi šio žaidimo dalyviai. O kad jie turi būti eliminuoti iš Lietuvos viešojo gyvenimo, man nekyla jokių abejonių. Tik kyla klausimas - kaip ilgai toleruosime tokią padėtį?
Teisėsauga
- Kodėl, Jūsų nuomone, pastaruoju metu vis didesnio spaudimo sulaukia Jūsų skiriami teisėsaugos institucijų vadovai?
Jeigu kas ir galvoja, kad reikalai taip sprendžiami, tai visiška nesąmonė. Prezidentas vienas jokių skyrimų nedaro. Man pateikiamos kandidatūros, labai, ypač teisėsaugos srityje, patikrintos, turinčios aukščiausių valstybės pareigūnų rekomendacijas. Tik tokiu atveju pareigūną skiriu.
Atmetu ir atmesiu bet kokius politinius, partinius spaudimus, bet kokias politines rekomendacijas. Man nepriimtina, kai partijoje kalbama apie tai, kaip kontroliuoti pinigų srautus, savus žmones skirti į įvairias pozicijas. Tai yra valstybės žlugdymas.
Spaudimas
- Lietuva pastaruoju metu jaučia vis stipresnį Rusijos spaudimą dėl naftos ir dujų tiekimo, krovinių tranzito. Kartais užsimenama, kad tai daroma pritariant šios šalies aukščiausiai vadovybei. Kokių tikslų Rusija tokiais veiksmais galėtų siekti?
Negaliu sutikti, kad Lietuvai taikomos ekonominės sankcijos su Rusijos valdžios pareigūnų pritarimu. Energetikoje irgi vyrauja magnatai, kurie kontroliuoja didžiulius pinigus ir stengiasi susidariusias sąlygas kontroliuoti ir išspausti naudos visur, kur tik gali. Esame tų pačių magnatų taikiklyje. Tačiau to nesieju su sąmoninga Rusijos politika. Turėjome progą įsitikinti, kad šiuo metu Lietuvos ir Rusijos politiniai santykiai korektiški. Per vizitą Rusijoje (šių metų kovo 29-31 dienomis - LŽ) tai išsakiau ir aš. Aišku, kad Rusijos valdžia šiuo metu nesiima jokių šalutinių spaudimų mūsų santykiams koreguoti. Tikiuosi, kad taip išliks ir ateityje.
- Ateinančią savaitę Lietuvoje prasidės NATO Parlamentinės Asamblėjos sesija. Rusijos Dūma pareiškė neatsiųsianti atstovų į Lietuvą. Ar čia nėra pozicijų išsiskyrimo?
Tai bendrosios Rusijos užsienio politikos klausimas. Nėra visiškai jokių abejonių, kad Rusija yra sušvelninusi savo poziciją dėl Lietuvos įstojimo į NATO. Pavyko iš Rusijos aukščiausio vadovo išgauti patvirtinimą, kad Lietuva, kaip suvereni valstybė, turi teisę rinktis savo kelią. Tačiau Rusija dėl to didelio džiaugsmo nejaučia.
Manau, kad tai beveik logiška Rusijos ankstyvesnės pozicijos dėl NATO plėtimosi į Rytus tąsa.
- Ar tokia Rusijos pozicija neapsunkins mūsų integracijos proceso?
Tikriausiai nepalengvins.
Privatizavimas
- Vis dėlto Lietuva yra susijusi su Rusijos sprendimais ekonomikos srityje. Jau turime nesusipratimų dėl naftos tiekimo "Mažeikių naftai", o šiuo metu artėja kitų didelių mūsų šalies objektų privatizavimas. Kokį kelią matytumėte, kad būtų išvengta tokių privatizavimo problemų, kaip kad turime dėl "Mažeikių naftos"?
"Mažeikių naftos" privatizavimas ir kai kurie kiti privatizavimai parodė mūsų trūkumus. Būkime stiprūs ir prisiimkime didumą kaltės dėl įvykusio privatizavimo. Jeigu patys būtume susitvarkę, pasitelkę geriausius privatizavimo ir teisės specialistus, šiandien apie tai nereikėtų kalbėti. Turime šią patirtį, tad noriu išreikšti tvirtą viltį - nedarykime tokių pačių klaidų. Čia kaip tik pasirodys mūsų Vyriausybės pajėgumas, Seimo žmonių sprendimai, kad neapsikrautumėme biurokratiniais sunkumais. Stenkimės žvelgti labai atvirai, ir, svarbiausia, nepažeiskime savo pačių interesų ir teisių.
- Per Jūsų vizitą Maskvoje buvo kalbama, kad privatizuojant "Lietuvos dujas" neturėtų kilti tokių problemų kaip su "Mažeikių nafta". Tuo tarpu ūkio ministras Eugenijus Gentvilas ir šiuo atveju prognozuoja interesų susikirtimus?
Todėl dar kartą paraginčiau pažvelgti į privatizavimą visiškai kitaip, pagrindu laikant valstybės ir žmonių gerovę.
- Ar matote tokias tendencijas?
Tiktai skaitau spaudą.

www.lzinios.lt

Paruošė Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija. Cituojant būtina nurodyti šaltinį.